Det europæiske diagnosesystem
Diagnostiske kriterier for Hyperkinetisk lidelse i de Europæiske diagnosesystem ICD-10
I det europæiske diagnosesystem ICD-10 har man anvendt betegnelsen ”Hyperkinetisk forstyrrelse”, og ICD-10 beskriver hyperkinetisk lidelse parallelt med ADHD/ADD i DSM-5: Hyperkinetisk forstyrrelser er lidelser, der er opstået tidligt (sædvanligvis indenfor de første 5 leveår), og som er karakteriseret ved mangel på vedholdenhed i aktiviteter, som kræver udfoldelse af kognitive funktioner, og der ses en tendens til at skifte fra den ene aktivitet til den anden uden at gøre noget færdigt, tillige med at man er desorganiseret, excessiv og har en ustyrlig aktivitet (WHO ICD-10, 1994).
Adskillige andre anormaliteter kan optræde forbundet hermed. Hyperkinetiske børn mangler omtanke og er impulsive, er tilbøjelige til at komme galt af sted eller i disciplinære vanskeligheder på grund af tankeløse brud på normer og regler snarere end ved forsætlighed.
I forhold til voksne viser symptomerne sig ofte som social uhæmmet adfærd med mangel på normal forsigtighed og tilbageholdenhed.
Kognitive forstyrrelser ses ofte, og specifikke motoriske og sproglige udviklingsforstyrrelser er uforholdsmæssigt hyppige. Sekundære komplikationer omfatter dyssocial adfærd og lav selvfølelse.
A. Opmærksomhedsforstyrrelse gennem mindst 6 måneder med ≥ 6 af følgende:
- Kan ikke fæstne opmærksomheden ved detaljer, laver skødesløse fejl
- Kan ikke fastholde opmærksomheden ved opgaver eller leg
- Synes ikke at høre efter, hvad der bliver sagt
- Kan ikke følge instrukser eller fuldføre opgaver
- Kan ikke tilrettelægge arbejde eller aktiviteter
- Undgår eller afskyr opgaver, som kræver vedholdende opmærksomhed
- Mister blyanter, bøger, legesager eller andre ting, som er nødvendige for at udføre opgaver og aktiviteter
- Lader sig let distrahere
- Er glemsom i forbindelse med dagliglivsaktiviteter
B. Hyperaktivitet gennem mindst 6 måneder med ≥ 3 af følgende:
- Uro i hænder eller fødder, sidder uroligt
- Forlader sin plads i klassen eller ved bordet
- Løber, klatrer, farer omkring på upassende måde
- Excessiv motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre
C. Impulsivitet gennem mindst 6 måneder med ≥ 1 af følgende:
- Svarer, før spørgsmålet er afsluttet
- Kan ikke vente på, at det bliver deres tur
- Afbryder eller maser sig på
- Taler for meget uden situationsfornemmelse
D. Begyndelsesalder 7 år
E. Forstyrrelserne optræder i flere situationer, fx både i skolen og i hjemmet, såvel i klinisk undersøgelse
F. Forstyrrelserne forårsager betydelige vanskeligheder og vanskeliggør sociale, skole- og beskæftigelsesmæssige funktioner
G. Skyldes ikke affektive lidelser, angstlidelser eller gennemgribende udviklingsforstyrrelser.
Ligesom kriterie E i DSM-5, så peges der i kriterie G i ICD-10 på, at symptomerne kan komme af andre mentale lidelser, og at diagnosen ikke bør stilles, når adfærden dækker over affektive lidelser, angstlidelser eller gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Man har derfor i ICD-10 valgt, at ADHD/ADD-symptomerne kan komme fra andre lidelser end affektive lidelser, angstlidelser eller gennemgribende udviklingsforstyrrelser.